در حال حاضر تنها دو درصد از خودروها در ايالات متحده برقي هستند، اما پيشبيني ميشود تا سه دهه آينده، بخش عمدهاي از خودروهايي که در آمريکا تردد ميکنند، خودروهاي برقي باشند.
?رانندگان آمريکايي به طور متوسط سالانه حدود 3 تريليون مايل رانندگي ميکنند و براي اين حجم از حرکت، بيش از 170 ميليارد گالن بنزين و ديزل مصرف ميکنند. تبديل تمام اين مايلها به برق، تقاضاي جديدي براي سيستم توليد و عرضه برق کشور آمريکا خواهد داشت.
دقت کنيد دقيقا موضوع همين جا است. اگر همه خودروها در ايالت تگزاس همين امروز برقي شوند، اين ايالت به 110 تراوات ساعت برق بيشتر در سال نياز دارد که به اندازه مصرف تقريبا 11 ميليون خانه در سال است.
چالشهاي آينده در خودروهاي برقي
چالشهاي آينده خودروهاي برقي
چالشهاي آينده در خودروهاي برقي
اما مسئله اصلي، حتي ميزان مصرف برق نيست، ميتوان اين ميزان از برق را توليد کرد. مسئله مهمتر بحث زمانبندي استفاده از شبکه است. دقت کنيد زمانبندي در شبکهاي که حالا هر خودرو مثل يک دوشاخه سيار عمل ميکند که هر لحظه ممکن است براي شارژ شدن به برق وصل شود. نکته مهم اين است که اگر حجم بالايي از اين وسائل به شبکه متصل شوند، ميتوانند پيک بالايي از مصرف را به صورت لحظهاي به شبکه تحميل کنند و اين براي شبکه يعني فاجعه. ويديو کوتاه بالا شبيهسازي همين موضوع است.
متخصصان صنعت برق کاملا اين مسئله را درک ميکنند و ميدانند که هوشمندسازي شبکه و طراحي سيستمهاي پيشنگر براي مديريت انرژي در آينده چقدر مسئله مهمي است. پيرو همين چالش که به نظرم چالشي است که بايد به صورت ميانرشتهاي بدان پرداخته شود، يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد آينده پژوهي دانشگاه اصفهان موضوع پايان نامه خود را طراحي سيستم پيشنگر در شبکههاي برق تعريف کرد. طراحي چنين سيستمي احتمالا در آينده در همه جاي دنيا به يک بحث روز تبديل خواهد شد. به موضوعاتي شبيه به اين موضوع فکر کنيد، سعي کنيد چالشهاي آينده ي استقرار سيستمهاي نوين فناوري را پيدا کنيد و راه حلهايي براي آنها بيابيد. اگر اين اتفاق را رقم زديد به شما تبريک مي گويم، شما يک کار آينده پژوهانه انجام دادهايد.
درباره این سایت